reklama

MOJSEJOVCI – pokračovanie trendu

Ani nie tak dávno mala slovenská verejnosť možnosť zaregistrovať nový produkt televízie Markíza s názvom Mojsejovci. Málokedy zaznamenal verejný diskurz k novej relácii také búrlivé reakcie, ako k tejto reality show. Ľudia krútia hlavami, oháňajú sa rečami o (ne)etike, nakoniec však početné množstvo populácie dokáže zreprodukovať obsah naposledy videnej relácie. Prečo je to tak?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Mediálny analytik Michael Kunczik napísal, že ako reality – TV sa označujú programy, s ktorých pomocou sú reálne udalosti využívané k získaniu čo najväčšej pozornosti divákov a k podráždeniu ich nervov. Nedeje sa toto náhodou aj pri Mojsejovcoch? Jedným z vysvetlení ich úspešnosti by mohlo byť to, že Mojsejovci predstavujú zmes jednoduchosti, naivity, súťaživosti, ktorá vyúsťuje do toho najdôležitejšieho – masovosti. Tá je dosahovaná aj na úkor nemiestneho správania sa niektorých protagonistov (vulgarizmy, slang), zmenami prostredí, kde sa “súťaží” a v neposlednej rade aj kvalitou moderátora. Média krivia spoločenské normy a posúvajú ich stale nižšie. Paradox, ale to ľudí priťahuje, je im to blízke. Na obrazovke už nie sú len pekne uhladené a dokonalé tváre a postavy. Sú tam obyčajní smrteľníci, dokonca mnohokrát horší, ako sme my. Odpadáva komplex menejcennosti. Môžeme sa porovnávať s tým druhým a iste v nás existuje aj pocit, že by sme mnoho vecí dokázali spraviť lepšie. Mojsejovci sú iba pokračovaním trendu, o niekoľko mesiacov sa slovenské reality show začnú modifikovať, zasadia sa do iného prostredia (napríklad opustený ostrov). Charakter však ostane ten istý – vyhrá ten, kto prejde všetkými nástrahami a získa si srdcia poroty či divákov.Môžeme za to viniť TV Markíza? Asi ťažko. Komerčné TV majú pred sebou len a len vidinu zisku. I ten však môže byť otázny, pretože i napriek pretrvávajúcemu záujmu divákov sa relácia pohybuje na hrane prijatia a odmietnutia. Stačí pozorovať reakcie ľudí typu – „tak toto je ale strašné“, „hrôza“ a podobne. Tieto vonkajšie negatívne deklarácie ešte celkom neprenikli do nášho vnútra. K odmietnutiu (a vypnutiu TV) vždy chýba jeden krok. Prečo máme prijímače ešte stále zapnuté? Odpoveďou môže byť chabý výber televíznych programov. Divák jednoducho „nemá na čo prepnúť“. Zaujímavý je údaj sledovanosti: kým napríklad Mojsejovci v nedeľu 27.3. zaznamenali vyše 44 percentný podiel na trhu, v stredu 30.3. iba 36 percent. Rozhodujúcim faktorom bol medzištátny futbal vysielaný na druhom programe STV (údaje zo SME, 1.4.2005). Celosvetová bulvarizácie médií sa teda prejavuje v plnej kráse (a to i u „matky žurnalistiky“ - v BBC). Vieme, že v rámci kunkurenčnej bitky však verejnoprávna STV nesmie (!) klesnúť na úroveň takéhoto nevkusu. Problémom je, že pravdepodobne nepostačí ani osvedčený ťah – vo vysielacom čase Mojsejovcov pustiť o čosi duchaplnejšiu reláciu. (Otázkou je, čo považujeme za duchaplú reláciu - historický dokument?) Aj spojenie „mediálna osveta“ vyznieva akosi nereálne... Ako teda naozaj pomocť?

Drahomír Baran

Drahomír Baran

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mám 22 rokov, pracujem ako account co-ordinator v anglickej súkromnej firme. Zoznam autorových rubrík:  MédiáPolitika

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu